Skapa förteckning
Skapa ritningsförteckning från en färdig mall
- Skapa en dokumentsamling med de dokument som du vill ska ingå i förteckningen.
- Lägg upp ett dokument genom att klicka Ny, välj sedan en förteckningsmall i listan.
- Spara dokumentet med samma namn som den dokumentsamling som innehåller de dokument som ska ingå i förteckningen.
- Öppna dokumentet i Word och klicka på Uppdatera förteckning.
- Dokumentet uppdateras med information om de dokument som ligger i dokumentsamlingen.
- Klart!
Steg för steg: Skapa en dokumentförteckning med Wizard i Word
- Öppna ditt projekt i Chaos Desktop.
- Skapa en dokumentsamling som innehåller de dokument du vill göra en förteckning över.
- Skapa ett nytt Word-dokument med samma namn som dokumentsamlingen och spara det i ditt projekt.
- Öppna dokumentet i Word.
- Ange format för texten i tabellen genom att klicka på Tabellformatering.
- I dialogen väljer du formatmallar, klicka OK för att spara.
- Klicka på Skapa ny förteckning på fliken Chaos Desktop i menyn.
- Guiden startar. Klicka Nästa.
- Välj metatyper för förteckningens kolumner och ange i vilken ordning de ska visas med hjälp av knapparna Upp och Ner.
- Klicka Nästa.
- Innan tabellen skapas i dokumentet kan du välja att uppdatera förteckningen direkt och/eller ta med undernivåer i förteckningen.
- Klicka Avsluta. Förteckningen skapas.
- Klart!
Steg för steg: Skapa förteckning med hjälp av tabeller i Word
- Skapa ett nytt dokument i Word och spara det i ditt Chaos Desktop-projekt.
- Skapa en dokumentsamling i aktuellt Chaos Desktop-projekt och ge det samma namn som dokumentet.
- Lägg in valfritt antal dokument i dokumentsamlingen. Se till att det finns metadata inlagt för dessa dokument.
- Gå tillbaka till dokumentet i Word och infoga en tabell med valfritt antal kolumner, en kolumn för varje metadata.
- Klicka i första kolumnen, översta raden och välj den metadatatyp du vill ha med i tabellen ur menyn.
- Klicka Infoga kolumnrubrik.
- Gör samma sak för resterande kolumnrubriker tills resultatet ser ut som på bilden nedan.
- Klicka därefter Uppdatera förteckning. Nu fylls tabellen med metadata och din förteckning är klar. Se bilden nedan för exempel.
Teknisk info
Kopplingen mellan metatyper och celler i Word hanteras med document property, för varje fält som skapas så läggs ett document property in i dokumentet. Alla propertys som skapas av funktionen får ett prefix "ChaosMDList_. Till varje property skapas en referens i dokumentet, referensen är ett fält av typen DOCPROPERTY. För att se hur ett fält ser ut kan man markera fältet i rubrikraden och välja att växla fältkoder från högerklicksmenyn.
Word-dokumentet innehåller alltså inga makron eller annan kod, alla programfunktionalitet ligger i Word och Chaos Desktop. Det innebär att dokumentet kan hanteras som ett vanligt Word-dokumentet, även av användare som inte kör Chaos Desktop.
Tabellformatering
Det går att ange format för kolumnrubrik, tabellrubrik, tabellrad, tabellrad för utgått, och historikrad. Skapa formatmallar som vanligt i Word och spara dem i dokumentet, därefter är de tillgängliga i formuläret.
De medföljande mallarna har följande formatmallar angivna som standard:
Kolumnrubrik: CD_column_header
Tabellrubrik: CD_job_header
Tabellrad: CD_job_text
Tabellrad utgått: CD_job_text_expired
Historikrad: CD_history_text
Du kan ändra formatmallarna som vanligt i Word för att anpassa utseendet på dessa.