Schemaläggaren
Du hittar schemaläggaren på Ribbon-menyn. Här kan du redigera de scheman du lagt upp, men du kan inte lägga upp nya scheman här. Se Skapa nytt schema.
Status
Du kan aktivera/inaktivera en schemaläggning genom att högerklicka och välja i menyn.
Dialogen för schemaläggare
- Namn på schemaläggning.
- Beskrivning på schemaläggning, ej obligatoriskt att fylla i.
- Status visar att schemat är redo köras eller att det är inaktiverat.
- Tidpunkt för när schemat kördes senast.
- Tidpunkt för när schemat kommer köras nästa gång.
- Schemats namn.
- Schemats beskrivning.
- Paket innehåller information om vilka batchkommandon som ska köras och på vilka filer.
- Sökväg till fil som visar vilka filer som ska köras.
- Sätts automatiskt till inloggad användare.
- Tidpunkt för när schemat skapades.
- Schemat kommer köras med vald inloggningstyp.
- Användarkonto om annat konto valt som inloggningstyp.
- Avsluta Chaos Desktop efter körning av schema.
- Om det finns flera licenser för Chaos Desktop registrerade på datorn visas här den licens som används för schemat.
- Tidpunkt då schemat kommer köras.
- Redigera markerat schema.
- Ta bort markerat schema.
- Provkör markerat schema.
- Uppdatera listan.
- Stäng dialogen.
- Visa hjälpen.
Schemaläggaren i Windows
De scheman som lagts upp med Chaos Desktop sparas som aktiviteter i mappen Chaos Desktop i Schemaläggaren för Windows. Se bild nedan för exempel på hur det kan se ut.