Du hittar schemaläggaren på Ribbon-menyn. Här kan du redigera de scheman du lagt upp, men du kan inte lägga upp nya scheman här. Se Skapa nytt schema.


Status


Du kan aktivera/inaktivera en schemaläggning genom att högerklicka och välja i menyn.




Dialogen för schemaläggare





  1. Namn på schemaläggning.
  2. Beskrivning på schemaläggning, ej obligatoriskt att fylla i.
  3. Status visar att schemat är redo köras eller att det är inaktiverat.
  4. Tidpunkt för när schemat kördes senast.
  5. Tidpunkt för när schemat kommer köras nästa gång. 
  6. Schemats namn.
  7. Schemats beskrivning.
  8. Paket innehåller information om vilka batchkommandon som ska köras och på vilka filer.
  9. Sökväg till fil som visar vilka filer som ska köras.
  10. Sätts automatiskt till inloggad användare.
  11. Tidpunkt för när schemat skapades.
  12. Schemat kommer köras med vald inloggningstyp.
  13. Användarkonto om annat konto valt som inloggningstyp.
  14. Avsluta Chaos Desktop efter körning av schema.
  15. Om det finns flera licenser för Chaos Desktop registrerade på datorn visas här den licens som används för schemat.
  16. Tidpunkt då schemat kommer köras.
  17. Redigera markerat schema.
  18. Ta bort markerat schema.
  19. Provkör markerat schema.
  20. Uppdatera listan.
  21. Stäng dialogen.
  22. Visa hjälpen.



Schemaläggaren i Windows

De scheman som lagts upp med Chaos Desktop sparas som aktiviteter i mappen Chaos Desktop i Schemaläggaren för Windows. Se bild nedan för exempel på hur det kan se ut.