Rotera

Ritning ›› Modifiera (Ritning) ››

Parent Previous Next

Rotera


 Ritning | Modifiera | Rotera

 


Snabbkommando Ctrl + 6

 

Rotationer kan göras i 2D och i 3D. En 2D rotation är en rotation runt z-axeln. Jobbar du i 2D är dialogen uppfälld och jobbar du i 3D är dialogen nedfälld, med kommandon för 3D-rotation.

 

 

Gör så här för att rotera objekt i 2D:

  1. Välj kommandot Rotera objekt.
  2. Välj objekt att rotera.
  3. Välj utgångspunkt, det är här möjligt att snappa på objekt. Snappmenyn får du upp genom att trycka på höger musknapp.
  4. Välj Nästa punkt för rotationen. Du kan nu antingen peka ut och eventuellt snappa på objekt alternativt knappa in värden för rotationen. Om du pekar ut rotationen är operationen klar i och med att rotationen är utpekad. Knappar du in riktning trycker du på Klar för att operationen ska få effekt.
  5. Du kan även välja att få ut en referens och då roteras objektet i förhållande till referensen.
  6. Observera att punkt 2, 3 och 4 kan utföras i vilken ordning som helst. Det är dock viktigt att en utgångspunkt utses innan kommandot är helt klart. Standardvalet av utgångspunkt är origo.

 

Det roterade objektet kan placeras i samma eller aktuellt lager. Du kan även välja att kopiera objektet.

 

Gör så här för att rotera objekt i 3D:

  1. Välj kommandot Rotera objekt.
  2. Välj utgångspunkt, det är här möjligt att snappa på objekt. Snappmenyn får du upp genom att trycka på höger musknapp.
  3. Gå till 3D-delen längst ner i dialogen.
  4. Välj om du vill rotera runt x, y, z eller valfri (Arbitrary i dialogen).
  5. Väljer du valfri, Godtycklig, klicka på Välj-knappen för att definiera planet som du ska rotera runt.
  6. Klicka på axeln som du vill rotera runt och markera en utsträckning.
  7. Klicka på objektet som ska roteras.

 


Nyckelord: Rotera, Rotera 3D, 3D rotera, Snurra objekt

  

Copyright © 2024 by Adtollo AB.

Created with the Personal Edition of HelpNDoc: Elevate Your Documentation Process with HelpNDoc's Advanced Features