Funktionen skapar en xml-rapport över utvalda filer och dess metadata som går att öppna i Excel. Markera filer, mappar eller dokumentsamlingar och välj Skapa rapport på huvudmenyn eller på högerklicksmenyn.

 

 

Rapporten skapas som en xml-fil med en tillhörande xsl-fil. I xml-filen sparas alla data och xsl-filen innehåller information om hur xml-filen ska visas tillsammans med en länk till xml-filen. Det går att använda en fördefinierad xsl-mall för att skapa ett eget utseende på rapporten. För att skapa en xsl krävs en programvara för det ändamålet.

 

Skapa rapport

1. Välj först om rapporten ska skapas med förvalda metadata eller utifrån en mall.

 

2. Ange en titel för rapporten. Programmet föreslår namnet "Rapport".

 

3. Under fil så anger du filnamn och sökväg. Som standard får filen namnet Rapport.xml. 

 

4. Markera om du vill ta med mappar i rapporten (mappar med dess metadata).

 

5. Markera om du vill ta med dokument i undermappar i rapporten. För dokumentsamlingar tas endast dokument i markerad dokumentsamling med i rapporten, ej underliggande samlingar.

 

6. Klicka Nästa.

 

 

7. Markera vilken metadata du vill visa i sidhuvudet. (Om du ej kan välja metadata här beror det på att du inte har fyllt i metadata för projektmappen.) 

 

8. Klicka Nästa.

 

 

9. Markera vilka metadatafält du vill använda i rapporten. I kolumnen valda typer så syns de metadata som har rutan "exportera" markerad i metatypskonfigurationen.


10. Klicka Slutför. Rapporten skapas nu i den mapp du angett ovan.

 

11. Du kan se rapporten i förhandsgranskningsfönstret eller öppna xml-filen i Excel. Använd skapad xsl-fil som formateringsmall när du öppnar filen i Excel.

 

 

 Rapportformat går att ändra via lokala inställningar eller registernyckel: ReportXMLEncoding i HKCU\Software\Adtollo\Chaos Desktop\Settings\General.