Med funktionen "Kopiera metadata till Excel" kan du massredigera metadata för flera dokument i Excel. De metadatakolumner som är synliga i dokumentfönstret är de som kommer kopieras och vara möjliga att redigera i Excel.

 

  1. Markera de dokument som du vill redigera metadata i Excel för i dokumentfönstret.
  2. Välj Kopiera metadata till Excel i menyn.
  3. Starta Excel och öppna ett nytt tomt ark.
  4. Klicka i arket och välj Klistra in.
  5. De markerade dokumentens metadata klistras in i Excel och du kan börja redigera. Ändra inte i rubriker eller antal kolumner i Excel.
  6. När du är klar markerar du hela tabellen och väljer Kopiera.
  7. Gå tillbaka till Chaos Desktop och markera dokumenten i dokumentfönstret igen.
  8. Välj Klistra in metadata från Excel i menyn.
  9. Dokumenten har nu uppdaterats med den nya metadatan.

 

Om du använder denna funktion för Congeria eller SharePoint bör dokumenten vara utcheckade när du ändrar dess metadata.